Tuesday, February 8, 2011

BRaiN FoOd !!

Hi welcome to my blog  !!! kalau lihat judulnya " BRAIN FOOD" boleh agak-agak tak apa yang saya nak sampaikan kali ini...ehehehe disebabkan diri sendiri merupakan seorang yang mudah lupa...yela asyik2 lupa kan mengalahkan warga emas plaks tue..tugasan bertambah-tambah tapi rasa  cam xde tugasan yang banyak..cool la kunun..relax...rupa-rupanya tugasan dah menunggu tue..ish2 pa mau jadi ini..penyakit lupa telah menyerang kew ataupun buat-buat lupa...adehh...pepun kes cam ni tak bley dibiarkan kena  cari jalan untuk mengatasinya juga...

so, kebetulan terbaca plak beberapa jenis makanan yang disarankan untuk membantu memperbaiki fungsi daya ingatan dan menguatkan sistem saraf manusia..pe lagi excited la mau sharing dengan kamu semua...sama-sama la kita mencubanya k...mulai hari ini amalkan pengambilan makanan seperti di bawah ni yea :


  1. Buah Anggur
  2. Kismis atau anggur kering
  3. Madu lebah
  4. Buah badam
  5. Halia
  6. susu

sebaliknya cuba la hindarkan diri daripada makan jenis makanan berikut..tujuannya pun untuk elak daripada menjadi pelupa.


  1. kepala ikan
  2. Organ binatang ( hati, limpa,jantung, paru, perut melainkan atas nasihat doktor kerana keperluan kesihatan)
  3. Makanan yang tercemar  oleh semut, kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang boleh menyebabkan daya ingatan seseorang menjadi lemah.
  4. Jangan biasakan diri makan berlebih-lebihan
  5. jangan minum air antara suapan, maksudnya jangan minum sebelum anda selesai makan.


No comments:

Post a Comment